CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Pozvánka do Třeboně na zajímavé události, které pořádá Třeboň 105, konkrétně v tomto článku zveme do Galerie 105.
V Galerii 105 probíhají od 21. srpna do 13. října 2024 současně dvě výstavy, které se realizovaly během prvního ročníku festivalu vizuální tvorby VIDINY – výstava Tale of a Tear letošní absolventky AVU Jany Svobodové a site-specific výstava Na prahu vědomí / Na vlnách nevědomí sochařky Josefíny Duškové.
Výstava Tale of a Tear vychází z autorčiny diplomové práce a je koncipována jako umělecký výzkum se subjektivním vhledem a analytickým přístupem. Autorka hledala obecně známý a pro většinu veřejnosti uchopitelný jev, kterým se lze dorozumívat. Na začátku si proto položila otázku „Jak chytit kapku vody?“ a v průběhu ohledávání tématu do kapky vody vtiskla emoci, její zdroj. V tu chvíli se z ní stala slza. V pestré škále lidských emocí je jen málo jevů tak všeobecně srozumitelných, používaných a univerzálních, jako jsou slzy, které překonávají jazykové bariéry, kulturní rozdíly i individuální odlišnosti.
V procesu uměleckého zkoumání se Jana Svobodová zaměřuje na jejich roli jakožto prostředku komunikace a sdílení. Mimo pouhé zobrazování slz jim vtiskává hmatatelnou přítomnost a proměňuje je v předměty vyjádření a kontemplace. Jak je možné porozumět a dostat se pod povrch zdrojů našich slz, tedy emocí? To je základní otázka, na kterou odpovídá Tale of a Tear / Příběh o slze.
V site-specic projektu Na prahu vědomí / Na vlnách nevědomí rozvíjí Josefína Dušková formou závěsných objektů a instalací pro ni v současné době aktuální téma vidin a snů. Ve své tvorbě dlouhodobě akcentuje téma pomíjivosti a křehkosti. Pro projekt zvolila materiály, které jí dovolují pracovat s jemností, s křehkými emocemi a prchavými snovými dojmy – papír, vosk, sádru a pigmenty. Zaměřuje se na figurální motivy realizované speciální technikou vtlačování vrstveného papíru do forem, se kterou v předchozích měsících experimentovala. I v tomto souboru děl hledá další možnosti práce s otiskem, který je jedním ze stěžejních motivů její tvorby. V části instalace nazvané Na prahu vědomí se ponoří do tajemného světa na pomezí snu a reality.
V druhé části s názvem Na vlnách nevědomí pak nechává hravě vyplouvat snové výjevy racionálně neuchopitelné skutečnosti. Poodkrývá jednotlivé vrstvy našeho vnímání, zkoumá vztah vědomí a nevědomí a jejich prolínání. Fascinuje ji tajuplný prostor snění, kde se z absurdních výjevů vynořují skryté významy, které nejen reflektují prožitou realitu, ale často i předjímají budoucí okamžiky.