CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Svátek vážné hudby v Třeboni oslavíme ve dnech 6. – 10. července 2010, kdy bude v Třeboni mezinárodní festival vážné hudby Třeboňská nocturna 2010.
Druhým koncertem tohoto 7. ročníku festivalu bude koncert 7. července 2010 s názvem Sedm slov Vykupitelových na kříži.
Pozvánka na „Sedm slov Vykupitelových na kříži“
20.00 hodin
Kostel P. M. Královny a sv. Jiljí, Třeboň
Učinkující:
Program:
Joseph Haydn (1732 – 1809) SEDM SLOV VYKUPITELOVÝCH NA KŘÍŽI úprava pro smyčcové kvarteto z roku 1788
Koncert uvede dramaturg MHF Třeboňská nocturna prof. Jiří Hlaváč.
Janáčkovo kvarteto vzniklo na brněnské konzervatoři v roce 1947 z řad studentů. Pro vynikající interpretaci jeho díla získalo po několika letech právo nést jméno Leoše Janáčka. Navazuje organicky na nejlepší tradice české a moravské hudebnosti a je častým hostem na zahraničních pódiích.
Alfred Strejček absolvoval JAMU v Brně. Působil v divadle O. Stibora v Olomouci, Divadle J. Wolkera v Praze, Státním divadle v Brně, Divadle E. F. Buriana a Divadle Za Branou. Hrál v mnoha filmech a televizních inscenacích. Moderuje hudební pořady v Českém rozhlase a České televizi. Spolupracuje s mnoha hudebními tělesy; s Janáčkovým kvartetem spolupracuje od roku 2001.
SEDM SLOV VYKUPITELOVÝCH NA KŘÍŽI je jednou z nejslavnějších skladeb rakouského skladatele Josepha Haydna. Vznikla v polovině osmdesátých let 18. století na objednávku kanovníka z katedrály v Cádizu. V tomto jihošpanělském městě bylo tehdy zvykem provést každý rok na Velký pátek náboženský obřad – rozjímání o posledních slovech ukřižovaného Krista. Podmínky zadání skladby byly velmi přesné, nové hudební dílo mělo vyhovět struktuře obřadu a přispět k jeho působivosti. V pravé poledne byly uzavřeny všechny dveře a kontakt s vnějším světem byl přerušen. V uzavřené intimitě chrámu začala hrát hudba. Po úvodní předehře vystoupil biskup na kazatelnu a postupně pronesl sedm Kristových zvolání a vyložil je. Tóny hudby se měly rozeznít vždy v závěru biskupova kázání, aby umocnily jeho účinek. Hudební doprovod musel být všemu podřízen. Haydn se tohoto úkolu zhostil mistrovsky a vytvořil tak jedno ze svých nejpopulárnějších děl.