CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Svátek
vážné hudby v Třeboni oslavíme ve dnech 6. – 10. července 2010, kdy
bude v Třeboni mezinárodní festival vážné hudby Třeboňská
nocturna 2010.
Třetím koncertem tohoto 7. ročníku festivalu bude koncert 8. července 2010 s názvem Shirley Brill trio.
Vstupenky nakupujte on-line na shop.trebonsko.cz:
Vstupenka
na Shirley Brill Trio
Čtvrtek 8. července ve 20.00 hodin
Divadlo J. K. Tyla, Třeboň
Učinkující:
SHIRLEY BRILL TRIO | Izrael
Koncert se uskuteční pod záštitou J. E. p. Jaakova Levyho, velvyslance Státu Izrael.
Program:
Koncert uvede dramaturg MHF Třeboňská nocturna prof. Jiří Hlaváč
Klarinetistka Shirley Brill zahájila svou sólovou kariéru u Izraelské filharmonie pod vedením Zubina Mehty. Poté spolupracovala s různými orchestry v Izraeli a zejména v Německu. Je držitelkou řady ocenění – získala je v Německu, Velké Británii, ale také například na Madeiře. Umělkyně se zaměřuje na moderní hudbu, ale nabízí publiku také osobité transkripce děl například W. A. Mozarta nebo L. Janáčka.
Julian Arp pochází z německého Soltau. Hře na violoncello se věnuje od šesti let. Jako sólista debutoval v roce 1997 Schwetzinger Festspiele a od té doby vystupoval jako sólista i komorní hráč s vynikajícími orchestry i soubory nejen v Německu, ale po celé Evropě. Je držitelem mnoha prestižních cen a stipendií.
Klavírista Jonathan Aner je vynikajícím komorním hráčem a také členem Tria Oberon (společně s houslistkou Henjou Semmler a violoncellistou Rouvenem Shirmerem). Jako sólista vystupoval s vynikajícími orchestry (například s Izraelskou filharmonií pod vedením Zubina Mehty). Získal řadu ocenění na klavírních soutěžích i soutěžích komorní hudby. Často bývá označován za „komorního hráče par excellence“. Věnuje se také pedagogické činnosti (v USA, Evropě, Asii a Austrálii).
Klavírní** trio č. 4 B dur, op. 11** je jedním z raných děl Ludwiga van Beethovena (1770–1827), které v době svého vzniku zaznamenalo velký úspěch a dodnes patří k oblíbeným skladbám komorního repertoáru. Skladatel je zkomponoval pro klavír, klarinet (nebo housle) a violoncello (někdy také bývá nahrazeno fagotem). Poprvé bylo uvedeno ve Vídni v roce 1797 (publikováno bylo o rok později) a Beethoven je věnoval proslulé mecenášce umění, hraběnce Marii Wilhemině von Thun-Hohenstein (1744–1800), v jejímž intelektuálně i hudebně proslulém salonu také poprvé zaznělo.
Klarinetové trio a moll, op. 114 je prvním ze čtyř komorních skladeb Johannesa Brahmse (1833–1897) inspirovaných výjimečným uměním prvního klarinetisty Meiningenského dvorního orchestru Richarda Mühlfelda (1856–1907). Brahms se s ním poprvé setkal v roce 1880. Mühlfeld hrál v Meiningenu při provedení jeho Druhého klavírního koncertu a také při premiéře jeho Čtvrté symfonie. V roce 1891 pro něj Brahms zkomponoval vedle klarinetového tria také proslulý Kvintet pro klarinet a smyčcové kvarteto h moll op. 115. Klarinetové trio a moll, op. 114 je typickým příkladem zdrženlivějšího a svrchovaně koncentrovaného stylu pozdních Brahmsových děl. Je napsáno v typické čtyřvěté formě a zaujme brilantním kompozičním zpracováním s prostupující romantickou hřejivostí.
Trio a moll, op. 40 pro klarinet, violoncello a klavír Carla Frühlinga (1868–1937) vzniklo zřejmě kolem roku 1900 (přesná doba kompozice není bohužel známa). Přestože připomíná styl Johannesa Brahmse a částečně odkazuje i k vlivu Richarda Wagnera, v popředí stojí Frühlingova hudební originalita, a skladba samotná v žádném případě není napodobením kompozičního stylu ani jednoho z obou jmenovaných skladatelů. Toto trio je, mimo jiné díky kouzelné valčíkové atmosféře své druhé věty, jednou z divácky nejoblíbenějších skladeb svého druhu.