CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Zajímají Vás technické památky? Nenechte si ujet starý trolejbus! V Českých Velenicích se bude v červenci křtít replika historického vozu trolejbusu, který ve Velenicích jezdil před 100 lety.
Ve čtvrtek 21. července 2016 proběhne od 18:00 na Sídlišti Na Sadech v Českých Velenicích křest repliky historického vozu trolejbusu. Samotnému slavnostnímu odhalení bude předcházet hudební a divadelní produkce od 17:00 hod.
Přijeďte do Českých Velenic s námi pokřtít tento jedinečný vůz, zároveň uvidíte jeho první jízdu.
Město České Velenice, ležící na samotné hranici s Rakouskem, je právem spojováno s nejstarším trolejbusovým provozem ve střední Evropě. Na výstavbě a provozu tehdejšího trolejbusu se podílela firma Lohner, Porsche a Stoll. V roce 1906 byla jejich produkce začleněna pod francouzský závod Mercédès-Électrique, vozidla a zařízení pro trolejbusy se začaly všeobecně nazývat jako Mercédés-électrique-Stoll. Tato koncepce se uplatnila poprvé právě v Gmündu a dnešních Českých Velenicích a stala se posléze inspirací pro další provozy v tehdejší rakouské monarchii (především Weidling v r. 1908, Vídeň v r. 1909 a České Budějovice v r. 1909).
O trolejbusech se ve městě Gmünd začalo uvažovat kvůli velké vzdálenosti železničního nádraží v současných Českých Velenicích od centra města Gmünd. Náklady na tramvajovou dopravu byly pro město příliš vysoké, a tak byla v roce 1906 schválena výstavba trolejbusové tratě. Trolejbusy začaly poprvé jezdit 16. července 1907. Tehdejší provoz v současných Českých Velenicích se stal prvním trolejbusovým provozem na území dnešní České republiky. Trolejbusová trať vedla od železničního nádraží přes Litschauer Strasse k radnici na náměstí v Gmündu, tam se také nacházela vozovna. Trať byla dlouhá 2,2 km, v roce 1909 se trať prodloužila na finálních 3,3 km. Z důvodu nerentabilnosti byl provoz v roce 1916 zrušen.
Do mimořádně zajímavého a historicky cenného projektu na „obnovení“ trolejbusu vstoupilo Město České Velenice, které hodlá jeho zašlou slávu opět obnovit. Vlastní výstavbou pověřilo spolek GaMu, o.s. - Galerii a muzeum České Velenice. Město České Velenice celý projekt financovalo z vlastních zdrojů.
Více informací na http://www.velenice.cz/kulturni-udalosti/.