CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Při toulkách Třeboňskem nezapomeňte kouknout na unikátní záplavové mosty u obce Stará Hlína.
Obec Stará Hlína (dříve uváděná také jako Velká Hlína) bývala součástí panství Landštejnů, písemná zpráva z r. 1331 se zmiňuje o majetku Rožmberských rytířů.
Stavba nedalekého rybníka Rožmberk zasáhla do katastru obce Stará Hlína, a voda zaplavila bývalou tvrz a také tzv. Moravskou cestu z Třeboně do Jindřichova Hradce.
Aby formanské vozy nemusely objíždět rybník až přes Lomnici nad Lužnicí, nechal Krčín postavit v r. 1594 most z dřevěné kulatiny dlouhý 902 m přes zátoku mezi Starou a Novou Hlínou a v r. 1604 další jižněji v místě vtoku tehdejší Lužnice do Rožmberka.
V r. 1659 byl tento most nahrazen bytelnějším usazeným na dubových pilotách. Při velké povodni v r. 1670 se most doslova „položil“ na stranu, to se opakovalo při každé větší vodě. V r. 1741 se k Třeboni obsazené Francouzi blížilo rakouské vojsko a tak pro jistotu přikázal francouzský velitel oba mosty strhnout.
Až v letech 1781 a 1799 nechali Schwarzenbergové postavit mosty nové, kamenné, o 5 a 12 polích. Než byla upravena nová trasa silnice E 551, sloužily až do r. 1988 běžné silniční dopravě; dnes je užívají pouze pěší a cyklisté.
Pětiobloukový most byl poškozen za povodní v r. 2002, podařilo se jej opravit a v r. 2004 znovu otevřít veřejnosti.
Oba kamenné inundační mosty z konce 18. století postavené rodem Schwarzenberků patří od roku 1958 k technickým památkám ČR.
Oba mosty můžete zahlédnout i z hlavní silnice vedoucí z Třeboně na Jindřichův Hradec.