CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Při toulkách Třeboňskem, konkrétně východní částí CHKO Třeboňsko vás cyklistická stezka mezi obcemi Stará Hlína a Stříbřec dovede k zajímavé technické památce:
Stříbřecký most je železobetonový silniční most č. 1536-1 z roku 1925 na silnici III. třídy z obce Stříbřec do Staré Hlíny a přemosťuje Novou řeku.
Most byl vybudován na místě původního dřevěného mostu, který byl na jaře 1925 zbourán. Realizovala jej pražská stavitelská firma Kalbáč pod vedením Františka Prokeše ze Soběslavi. Po dobu stavebních prací sloužila pro pěší provizorní dřevěná lávka a vozy projížděly starým brodem. Během prosince 1925 byl most dokončen a opatřen prozatímní dlažbou, definitivně byl most vydlážděn v květnu 1926.
Stříbřecký most se nachází na území CHKO Třeboňsko a jeho vlastníkem je Jihočeský kraj.
Od roku 1988 je most památkově chráněný.
Počátkem 17. století získali stříbřečtí hospodáři pozemky (zvané Odměny) na levém břehu Nové řeky jako náhradu za plochy, které trpěly záplavami z nově zřízeného vodního toku. Přístupovou cestu zpočátku tvořil poblíž samoty Leština pravděpodobně jen dlážděný brod, přes který vedla cesta a přívoz ze Stříbřece do Staré Hlíny.
Roku 1821 zde byla postavena dřevěná lávka pro pěší a pro lehčí vozy, která však musela být vždy před hrozícími povodněmi odstraněna. V jejím sousedství byl zároveň nově vydlážděn brod pro pěší potahy. Když byla v roce 1892 stavěna nová silnice z Lutové přes Stříbřec a Starou Hlínu do Třeboně, byl u Leštiny zřízen nákladem obce nový dřevěný most. Ten byl na jaře 1925 zbourán a nákladem okresu postaven nový, železobetonový.
Návodčí kameny původního mostu posloužily pro nedaleké pomníky Emy Destinnové u Nové řeky a rybníka Vladimír.
V roce 2019 probíhá renovace mostu, a proto bude uzavřen. Hlavním důvodem opravy je špatný technický stav mostu a jeho nosné konstrukce. Zrenovována bude také přilehlá část silnice.
Podle vyjádření vedoucího odboru dopravy třeboňského MÚ se rekonstrukcí nezmění šířka, ani prostorové parametry mostu. Po dobu stavebních prací povede přes řeku provizorní lávka pro pěší a cyklisty a pro veškerá motorová vozidla povede objízdná trasa ze Staré Hlíny po silnici I. třídy přes Mláku, Stráž nad Nežárkou a Pístinu až do Stříbřec. Po této trase bude jezdit i náhradní autobusová doprava.
Most byl v roce 2020 opět otevřen.