Třeboň a Třeboňsko - turistické informace

Muzeum koněspřežky v Českých Budějovicích

Zajímají vás technické památky, historie železnic?

Navštivte v Českých Budějovicích velmi zajímavé muzeum o nejstarší mezinárodní železnici na světě. Jde o Strážní domky a drážní strážnici koněspřežné železnice České Budějovice - Linec.

Muzeum koněspřežky

Muzeum se věnuje první Koněspřežné lince České Budějovice - Linec. Muzeum se nachází v původním strážném domku této dráhy. (Domek byl v 70. letech minulého století přestěhován o několik metrů z důvodu rozšiřování ulice.

Ve dvou místnostech muzea se dozvíte o historii dráhy a strážních domků. Tato železniční trať tažená koňmi byla vybudována v letech 1825 - 1832 mezi městy České Budějovice a Linec. Později, v roce 1836, byla prodloužena až do Gmundenu. 

Koněspřežka - nejstarší železnici na evropské pevnině

Primát koněspřežky nespočívá v užití kolejí pro přepravu, protože  používání primitivních dřevěných kolejnic je doloženo např. v některých dolech v Německu a v Anglii v 17. st., ale to, že byla po krátký čas vůbec nejdelší železnicí a dodnes je první mezinárodní železnicí na světě.

Její význam tkví v tom, že se způsobem výstavby, novými konstrukčními principy, organizací práce a intenzitou provozu stala přímou předchůdkyní železnic. 

Strážní domek č. 1 je z roku 1828 a byl původně součástí areálu nákladového nádraží.  V domku se nalézaly 2 místnosti s kuchyní a byl určen pro hlídače areálu nádraží. V současné době je zde umístěna stálá expozice, která popisuje nejen historii a současnost strážních domků, ale  i nelehký život drážních strážníků.

Strážní domky byly zřizovány podél tratě od roku 1828. Domky měly jeden až dva pokoje, černou kuchyni, předsíň a byly velké 30 – 50m2. Stavěny byly u výhybek, křižovatek železnice se silnicí, velkých železničních mostů a zpravidla také v areálu stanic. Na Budějovické linii se nacházelo 53 strážních domků. Do současnosti dochovalo pouhých 22 objektů, z nichž většina  jsou ruiny či jsou přestavěné; jen pár z nich zůstalo téměř v původní podobě.

Zajímavosti koněspřežky

  • Pravidelná doprava na první delší a veřejné koněspřežné železnici kontinentální Evropy, která vedla v trase České Budějovice – Linz (Linec) byla zahájena 1. srpna 1832. Stavět se začala v červenci roku 1825.
  • Návrh na vybudování tzv. „železné silnice“ předložil František Gerstner (1756 – 1832), stavbu provedl syn František Antonín Gerstner. Stavební práce byly zahájeny v červenci 1825 nedaleko Netřebic.
  • S koněspřežkou je spjato i jméno významného českobudějovického rodáka, podnikatele Vojtěcha Lanny, který měl v letech 1835 – 1846 propachtovánu (pronajatou) přípřežní službu v úseku České Budějovice – Linec. Otec Vojtěcha Lanny Tadeáš nechal v ČB vystavět v letech 1821 - 1822 původně zájezdní  Hostinec U Zelené ratolesti, kde se kromě přádelny vlny nalézaly i sklady, byty pro kočí, stáje a kůlny pro vozy.
  • Poslední vlak tažený koňmi vyjel ze stanice Urfahr (Linec) do stanice Lest  15. prosince 1872. Po čtyřiceti letech tak skončila historie ve své době největšího železničního projektu.

Adresa, kontakty:

  • Adresa: Mánesova 10, České Budějovice
  • Tel. 386 354 820

Muzeum je sezónní objekt (otevřeno od května do září) a správou spadá pod Jihočeské muzeum ČB.


V roce 2022 jsme si připomněli 190 let od vzniku této unikátní koňky. Pravidelná doprava na první delší a veřejné koněspřežné železnici kontinentální Evropy, která vedla v trase České Budějovice – Linz (Linec) byla zahájena 1. srpna 1832. Stavět se začala v červenci roku 1825.

Komentáře
Celkem 0 komentářů


Konec výpisu článku Muzeum koněspřežky v Českých Budějovicích, id: 13812 , rubrika: Cykloturistika a turistika
Kategorie: , zveřejněn: 28.04.2022
Autor: Marie Košinová