CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Mezinárodní festival animovaných filmů se konal v roce 2016 již popatnácté. Třeboňsko.cz je od počátku mediálním partnerem festivalu; a proto Anifilmu věnuje samostatnou rubriku.
O tom, že animovaný festival k Třeboni patří, a sluší ji, svědčí i naše fotopostřehy z Anifilmu Třeboň 3. - 8. května 2016.
Jaký byl Anifilm 2016? Které filmy bodovaly? Kolik bylo návštěvníků? Kolik filmů se v Třeboni promítlo? - čtětě závěrečnou tiskovu zprávu Anifilmu 2016.
Třeboň, 7. 5. 2016
Hlavní cenu poroty v Mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro dospělé získali režiséři Charlie Kaufman a Duke Johnson za snímek Anomalisa. Zvláštní uznání v této kategorii si odnáší Jan Bultheel za film Cafard. Nejlepším snímkem Mezinárodní soutěže celovečerních filmů pro děti vyhlásila porota francouzsko-belgický film Phantom Boy režisérů Alaina Gagnola a Jean-Loup Felicioliho. Francouzskou dominanci pak potvrdil film Adama režiséra Simona Roubyho, který získal od poroty čestné uznání.
V Mezinárodní soutěži krátkých filmů získal hlavní cenu francouzský režisér David Coquard-Dassault za svůj film Periferie. Zvláštní uznání si z Anifilmu odnáší irský režisér Jack O'Shea za film Temný kabát.
Hlavní cena v Mezinárodní soutěži studentských filmů zůstává doma – porota ji udělila českému filmu Happy End režiséra Jana Sasky z pražské FAMU. Další studentský film Vlčí hrátky chorvatské režisérky Jeleny Oroz z Academy of Fine Arts Zagreb si z festivalu odváží čestné uznání.
V Mezinárodní soutěži abstraktních a nenarativních animací si festivalový vavřín odváží snímek Nepřítomný rakouské režisérky Nikky Schuster. Další soutěžní kategorií byla Mezinárodní soutěž videoklipů, kterou ovládl režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel.
Soutěžní novinkou letošního Anifilmu pak je soutěž o diváckou cenu pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnáší film Až po uši v mechu režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké.
A toto nejsou jediné ceny festivalu – na samém začátku byla udělena Cena za celoživotní přínos animovanému filmu, kterou získal režisér, scenárista a výtvarník Václav Mergl.
Již nyní je možné shrnout pár statistických údajů: na jednotlivé filmové, odborné i doprovodné programy přišlo více než 27 000 diváků. Festivalu se zúčastnilo přes 1 000 filmových profesionálů, v sedmi soutěžních sekcích se utkalo 142 snímků a z toho jich 10 bylo celovečerních, 34 krátkých, 41 studentských, 25 v kategorii abstraktní a nenarativní animace, 19 videoklipů a 13 dalších se zapojilo do divácké soutěže českých filmů.
V doprovodných programech pak bylo odpromítáno dalších téměř čtyři sta filmů. Proběhlo přes 25 workshopů, přednášek a prezentací, 3 výstavy, 3 divadelní představení a během festivalových večerů vystoupilo 11 hudebních formací.
A jaké další zážitky si diváci a hosté z Anifilmu 2016 odvážejí? Spolu s festivalem měli možnost zamyslet se nad tématem domova a jeho opouštění díky programu „Kde domov můj?“, i díky němuž se mohli v Třeboni setkat s mnoha tvůrci, kteří svůj život a profesní kariéru spojili se změnou domova – například v USA působícími animátory českého původu Jakubem Písteckým a Janem Pinkavou, mohli vidět starší i nejnovější filmy známého českého emigranta Paula Fierlingera, poznat v USA působícího íránského režiséra Nourredina Zarrinkelka a mnohé další tvůrčí migranty. A také prožít osudy mnoha migrantů
díky výběru filmů věnovaných tomuto tématu.
Díky Anifilmu také mohli letošní diváci procestovat celou historií španělského animovaného filmu díky programu Od čmáranic k pixelům.
V programu tradičně nechyběly filmy nominované do finále soutěže o evropskou cenu Cartoon d´Or.
Divácky oblíbená Bilance pak představila několik celovečerních snímků, mezi nimiž nemohli chybět Mimoni, V hlavě nebo Pat a Mat ve filmu.
V programu Works in Progress věnovaném budoucnosti, tedy připravovaným filmům, prezentovali tvůrci své projekty. Diváci tak jako první měli například viděli ukázky z filmu Lichožrouti režisérky a výtvarnice Galiny Miklínové a dozvěděli se, v jaké fázi příprav a natáčení je další český celovečerní film Tonda, Slávka a génius.
Na ANIFILMU se nejen promítalo, ale i rovnou animovalo – na náměstí, v centru Roháč a nově i v Domě animace, kde probíhaly workshopy 3D animace, tvorby animace k počítačovým hrám, a nově také workshop odlévání filmové loutky a celé jedno patro bylo určeno programu Game Day, kde se hrály počítačové hry kandidující na cenu Česká hra roku. Děti i rodiče pak animovali s podporou lektorů v tradičních Dílnách animace.