CD Třeboňští pištci - Aj, růže rozvila se
(s DPH)
Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm 2018, který bude v Třeboni ve dnech 1. – 6. května 2018, vydal v polovině dubna 2018 tiskovou zprávu, v níž představuje program 2018.
Jako mediální partner festivalu vám nabízíme v plném znění tiskovou zprávu ke stažení: Anifilm 2018 představuje svůj program.
duben 2018
A právě loutkový film Psí ostrov Wese Andersona letošní Anifilm 1. května zahájí. Další doprovodný filmový program se v dalších dnech zaměří na několik témat: mezi ta hlavní patří fenomén 3D počítačové animace a současná světová televizní animovaná tvorba. Festival oslaví 100 let Československa, provede Bilanci celovečerních filmů uplynulého roku, připomene některé pozapomenuté české režisérky a na své si přijdou i děti – například v programu Animo. Vlastní tvorbu představí festivaloví porotci a doplní je i další významní tvůrci, z nichž většina povede i filmové semináře, workshopy a těší se na diskuse s diváky. A ti se určitě zase těší na drsnější i lechtivější animované filmy v programu Půlnoční animace.
Další doprovodný program přinesou výstavy, koncerty, divadla. Chybět nebude tradiční Game Day věnovaný počítačovým hrám a VR Day zasvěcený zase virtuální realitě. Pro animátory i fanoušky animace budou probíhat v průběhu celého festivalu různé semináře, workshopy, prezentace a diskuse. A pokud chce někdo najít uplatnění v animovaném průmyslu nebo představit svůj připravovaný film, pak je zde AniMarket a Visegrad Animation Forum. A i letos se budou moci zájemci všech věkových kategorií stát autory vlastních filmů ve Školičkách animace.
Za výtvarnou koncepcí Anifilmu 2018 stojí absolvent jihlavské Vyšší odborné školy grafické a Katedry animované tvorby na FAMU, režisér, animátor a výtvarník Stanislav Sekela. Má za sebou filmy Simple a Zápletka a jeho jméno figuruje v titulcích řady filmů, jelikož je vyhledávaným animátorem, specializujícím se na 3D počítačovou tvorbu. Pro Anifilm připravil vůbec první festivalovou 3D znělku.
O své koncepci festivalového vizuálu a znělky říká: „Vesmírným nekonečnem se volně pohybují vodní monumenty. Na hladině jednoho z nich pluje chlapík zakleslý v nafukovacím kruhu. Je to náruživý divák, kterému pozorování vodních kolosů přináší opravdovou slast. Žasne a tiše dumá. Cítí se jako kapitán vesmírného korábu. Realita je ovšem jiná.“
Na letošním Anifilmu jeho návštěvníky čeká velká animovaná událost – českou premiéru bude mít v Třeboni Psí ostrov (Isle of Dogs), loutkový film uznávaného režiséra Wese Andersona. Tato dobrodružná komedie je po Fantastickém panu Lišákovi druhým animovaným filmem tohoto oceňovaného tvůrce, který posbíral již šest nominací na Oscary. A film přijedou do Třeboně představit jeho tvůrci, v porotách Anifilmu zasednou animátor filmu Elie Chapuis a spoluproducent Ben Adler. Oba se v rámci projekcí i svých dalších programů podělí s diváky i o zážitky a zkušenosti z práce na tomto očekávaném filmu.
Trojrozměrná počítačová animace je přístup, který je mezi animačními technikami nejmladší. Její dominance, zvláště v oblasti celovečerní tvorby, ale v současné době ostatní přístupy zastiňuje. Je to zároveň technika, jež napomohla tomu, že animovaný film je nejpopulárnější ve své historii. Anifilm v několika blocích připomene více než třicetiletou historii této techniky. 3D představuje nejmasivnější proud současné animace, ale má i mnoho alternativních podob. Na všechny tyto roviny se letošní ročník zaměří prostřednictvím pásem krátkých filmů i projekcemi filmů celovečerních. Zdaleka ale nepůjde jen o filmový program.
Na možnosti i limity techniky a esteticky vývoj, kterým prošla, poukáže i letošní program složený ze setkání s autory, jejich přednášek a prezentací. Rozsáhlejší masterclass pak povedou uznávaní specialisté na 3D CGI Faiyaz Jafri a Chris Landreth, držitel Oscara za film Ryan. Svůj přístup k technice navíc poodhalí i Job Roggeveen, člen nizozemského tria Job, Joris & Mariake, které má za sebou takové festivalové hity, jako jsou Němí (Mute) či Nahrávka (Single Life), nebo Nikita Diakur s revolučním filmem Hnus (Ugly). Zasvěcený pohled na to nejslavnější studio a techniku, která ho proslavila, pak nabídne animátor Rich Quade, který pracoval v Pixar Animation Studios již od začátku 90. let na filmech jako jsou Toy Story: Příběh hraček, Úžasňákovi nebo Příšerky s.r.o. Tam rovněž pracovala i letošní porotkyně Robin Cooper, která jako art directorka pracovala například na filmech Hledá se Nemo či Wall-E .
Anifilm vždy reflektoval televizní animaci. Ať už to bylo v rámci mezinárodní soutěže či doprovodných programů. V současnosti se ovšem cosi mění a podobně jako hraná seriálová tvorba pomalu zastiňuje tu filmovou, i televizní animace je čím dál více progresivnější. Anifilm se tedy rozhodl věnovat jí výraznější prostor. Ve čtrnácti programových blocích se tak představí to nejlepší ze současné světové tvorby, z níž většina bude u nás k vidění úplně poprvé.
A tak Třeboň například navštíví na Oscara nominované dětské televizní filmy Gruffalo z produkce BBC a Pohádky naruby (Revolting Rhymes). Pro dospělé publikum to budou programy věnované nejen animovaným padouchům a superhrdinům, jejichž součástí bude agent Archer a seriálová novinka Black Holes, ale třeba i tradičním rodinkám v komediálním sitcomu z prostředí rodinné restaurace Bobovy Burgery (Bobs Burgers) či populární netflixovské sérii F is for Family zasazené do 70. let. Program nevynechá ani populární fantasy svět díky seriálu Oškliví Američané (Ugly Americans), v němž Mark z imigračního úřadu pomáhá začleňovat do života ve velkoměstě i obyvatele z říše fantazie, mezi nimiž nechybí čarodějové nebo třeba upíři. A v jednom z řady dalších televizních bonbónků přijde i hodně satirický a především mrzoutský kůň z oceňovaného seriálu BoJack Horsman.
Letos uplyne 100 let od vzniku samostatného Československa. Anifilm se proto rozhodl toto období zmapovat svým vlastním způsobem. Přirozeně přitom spojil síly s partnerským festivalem v Žilině Fest Ančou. Animace ze své podstaty nemá tendenci přistupovat k realitě dokumentárním způsobem. Není tedy příliš časté, že by reflektovala konkrétní historické události. Přesto existují snímky, které dějinné skutečnosti přímo či nepřímo tematizují.
Pro program, který bude uveden v Třeboni a následně i na červnové Fest Anče, jsme tedy vybrali filmy, díky kterým divák prochází onou stoletou historií. Některé reflektují svou dobu lépe než desítky stran učebnic dějepisu. Výběr začíná 10 let po založení republiky a končí v polovině 90. let. Začíná tak osvětovým snímkem Významné osobnosti našeho života od neznámého vlasteneckého autora z roku 1928 a končí Švankmajerovou rozlučkou s totalitou Konec stalinismu v Čechách.
V průběhu 60., 70., a 80. let absolvovalo hned několik mimořádných autorek, kterým se podařilo natočit jeden, dva či výjimečně i více krátkých filmů, aby však vzápětí z nejrůznějších důvodů opustily oblast animované tvorby a vydaly se ve svých životech jinými profesními směry. V jejich po-animačních životech se na jejich tvorbu tak trochu pozapomnělo, i když jak jejich filmy jasně ukazují, zcela neprávem. Všechny autorky totiž do animovaného filmu vnesly svou originální autorskou výtvarnost. Program připomene tuto opomíjenou část české animace v jedenácti filmech jedenácti osobitých tvůrkyň, z nichž většina svou kreativitu uplatňuje dodnes v jiných, často výtvarných, oblastech. Některé z autorek navíc nebudou chybět mezi hosty festivalu a v moderované diskusi divákům osvětlí jak a kudy se ubíraly jejich profesní cesty,
Anifilm tradičně bilancuje animovanou tvorbu, která prošla českou distribucí za předchozí rok a přináší na plátna zajímavé současné celovečerní animované filmy. V letošním programu tak bude mít své místo například Hmyz Jana Švankmajera, Pračlověk režiséra Nicka Parka ze studia Aardman, pixarovská novinka Coco nebo populární hit loňského léta Já, padouch 3. Doplní je další, u nás zatím neuvedené pozoruhodné filmy Mutafukaz z Francie, nezávislý čínský snímek, Have a Nice Day který na popud Čínské vlády nesměl být promítán na festivalu v Annecy a nejnovější japonské sci-fi anime Kado: Beyond Information. Ve dvou dokumentech, Universum Brdečka a Hermína Týrlová připomene Anifilm tyto významné české tvůrce.
Tradiční součástí festivalu je Půlnoční animace, pro níž si letos organizátoři nachystali dvě pásma krátkých filmů. Jejich názvy jsou veskrze výstižné: Děsivé a obskurní, Lechtivé a nechutné. Třetí součástí Půlnoční animace, která vždy startuje 30 minut před půlnocí bude jeden z programů televizní panoramy, složený z té nejostřejší produkce kanálu Adult Swim. Fanoušci drsného humoru se tak mohou těšit třeba na Mr. Picklese nebo seriál King Star King.
Animarket je burza pracovních příležitostí pro studia a školy se zaměřením na animaci, VFX, game development či VR/AR tvorbu v regionu střední a východní Evropy. Akce se uskuteční 4. května a má za cíl napomáhat pracovnímu uplatnění studentů a absolventů škol v kreativním průmyslu s přirozeným důrazem na animaci a také propojovat jednotlivá studia, kterým se tak otevírají možnosti spolupráce. Game Day proběhne 5. – 6. května. Herní vývojáři zde budou v rámci Indie Expa prezentovat své rozpracované hry široké veřejnosti. Připravena je i řada přednášek mezinárodních hostů.
VAF Třeboň je největší každoroční událost pro animační průmysl ve střední a východní Evropě. Tato mezinárodní soutěž animovaných projektů ve vývoji má letos tři kategorie: celovečerní film, krátký film a seriál/TV speciál. Tento rok organizátoři VAFu ještě více prohloubili spolupráci s prestižním sdružením CARTOON. Kromě finanční ceny pro další vývoj oceněných projektů, tak nejslibnější projekty celovečerního filmu a seriálu automaticky postoupí na prestižní francouzské akce Cartoon Media (Bordeaux) a Cartoon Forum 2018 (Toulouse).
VAF Třeboň 2018 je také místo, kde můžete potkat zástupce animačního průmyslu nejen ze střední a východní Evropy. Více než 150 filmových profesionálů - včetně producentů, dramaturgů TV stanic, ředitelé festivalů, distributorů, zástupců národních filmových fondů a mnoho dalších. Ti všichni přicházejí do Třeboně diskutovat o nových vizích a příležitostech v oboru, způsobech financování nebo strategií pro další rozvoj. Velký důraz je kladen na seznámení účastníků a jejich vzájemné propojení.
PR / tiskový servis:
(upraveno administrátorem)